Ri.MED Symposium 2012 “Comparative Effectiveness Research & Precision Medicine”

Ogni anno la Fondazione organizza un Simposio scientifico sui temi inerenti le proprie linee di ricerca, nel corso del quale i ricercatori Ri.MED e i principali esperti della materia in campo internazionale espongono i risultati dei propri progetti di ricerca. Ogni edizione dell’importante appuntamento suscita attenzione da parte del mondo scientifico e della stampa, contribuendo in modo significativo alla divulgazione del sapere scientifico.

La sesta edizione del Simposio scientifico della Fondazione Ri.MED dal titolo “Comparative Effectiveness Research & Precision Medicine” è stata presentata a Palermo il 29 ottobre 2012, presso la sede legale di Banca Nuova.

Questi gli interventi presentati:

Registrazione al Simposio

Paolo Pucci di Benisichi, Bruno Gridelli

Benvenuto ed Introduzione

Arthur S. Levine

Introduzione ai temi del Simposio

Sally C. Morton

“Comparative Effectiveness Research: Promises and Challenges”

Derek C. Angus

“Making Inroads in the Treatment of Sepsis”

Break

Ellen Frank

“Simultaneous Evaluation of Harms and Benefits in Clinical Trials”

Interventi dei ricercatori Ri.MED

Cinzia Chinnici (Ri.MED Researcher) “In Vitro Expansion and Characterization of Skin Precursor Cells Isolated from Human Fetal Dermis”; “Human Fetal Hepatocytes Cultured in High Density Possess Mature Metabolic Functions”

Marco Fazzari (Ri.MED Fellow)—“Metabolic Fate of Electrophilic Fatty Acid Protein Adduction and Complex Lipid Esterification”

Massimilano Gaetani (Ri.MED Researcher) —“Activation of Endogenous Regenerative Mechanisms Leading to Bone Formation by Bfgf-Selected MSC Seeded on Scaffold and Ectopically Implanted In Vivo”

Maria Giovanna Francipane (Ri.MED Fellow)—“Targeting the mTOR Pathway in Colon Cancer Stem Cells”

Riccardo Gottardi (Ri.MED Fellow)—“Micro- and Nano-Devices for Drug Delivery and for Assessment and Treatment of Cartilage Damage”

Maria Grupillo (Ri.MED Researcher) —“Optimization of Human Pancreatic Islet Isolation Protocol”

Bruno Douradinha Mateus (Ri.Med Fellow)—“Complement Component C1q Binding to Dengue Virus: What Are the Consequences in Infection?”

Monica Miele (Ri.MED Researcher) —“Adoptive T-cell Therapy for Herpesvirus -Induced Pathologies in Transplant Recipients “

Chiara Milanese (Ri.MED Fellow)—“The Protective Role of Nitrite in a Toxicological Model of Parkinson’s Disease”

Lunch

Ivet Bahar

“Computational Systems Pharmacology: From Molecular to Cellular Interaction Networks”

Adrian Lee

“Tumor Evolution and Heterogeneity—The Achilles Heel of Precision Cancer Medicine?”

Break

Carlo M. Croce

“Causes and Consequences of microRNA Dysregulation in Cancer”

Jeremy Martinson

“Precision Medicine and HIV/AIDS: What Have We Achieved in the Genome Decade?”

Arthur S. Levine

Conclusione

Il sesto Simposio Ri.MED – così come le precedenti edizioni – ha riservato ai propri partecipanti l’occasione di assistere in anteprima alla presentazione di importanti risultati scientifici, ancora non divulgati.

Ringraziamo tutti i partecipanti per aver contribuito alla riuscita di questo importante momento di scambio e divulgazione scientifica.

Programma della giornata (scarica)

POSTER:

VIDEO: